Sæt en korrekt syntaktisk analyse op ved at trække hvert ordene op til det led, som det udgør i sætningen. Selve sætningen står øverst, og du kan hive fat i ordene (som står i tilfældig rækkefølge) nederst.
BEMÆRK: flere ord kan sagtens udgøre ét led og kaldes så et syntagme. For at lave øvelsen korrekt skal du identificere alle de ord, som eventuelt udgør et syntagme og sætte dem op til den korrekte ledfunktion. Ordene står altså i nogle tilfælde frit, og du skal selv gennemskue, om flere af dem hører sammen som ét led.
Analyser sætningen:
κατ’ ἐνιαυτὸν οἱ Ἀθηναῖοι καὶ πολλοὶ ἄλλοι πρὸς Ἐλευσῖνα διὰ τὰ μυστήρια ἤρχοντο
Verballed | ἤρχοντο | ||
Subjekt | οἱ Ἀθηναῖοι | πολλοὶ | ἄλλοι |
Adverbialled | κατ’ ἐνιαυτὸν | πρὸς Ἐλευσῖνα | διὰ τὰ μυστήρια |
Konjunktion | καὶ |
Hold musen over spørgsmålstegnet for hjælp og over informationstegnet for en forklaring på syntaksen
Analyser sætningen:
Πλούτων γὰρ Περσεφόνην φιλήσας – Διὸς συνεργοῦντος – ἥρπασεν αὐτὴν κρύφα
Verballed | ἥρπασεν | ||
Subjekt | Πλούτων |
Ptc. conj.
|
Περσεφόνην | φιλήσας |
Direkte objekt | αὐτὴν | ||
Adverbialled | Διὸς | συνεργοῦντος | κρύφα |
Konjunktion | γὰρ |
Hold musen over spørgsmålstegnet for hjælp og over informationstegnet for en forklaring på syntaksen
Analyser sætningen:
διὰ τοῦτο ἐν τοῖς θεσμοφορίοις τὰς γυναῖκας σκώπτειν λέγουσιν
Verballed | λέγουσιν | ||
Subjekt | (implicit) | ||
Direkte objekt | ἐν τοῖς θεσμοφορίοις | τὰς γυναῖκας | σκώπτειν |
Adverbialled | διὰ τοῦτο | ||
Konjunktion | γὰρ |
Hold musen over spørgsmålstegnet for hjælp og over informationstegnet for en forklaring på syntaksen
Analyser sætningen:
βουλομένη δὲ αὐτὸ ἀθάνατον ποιῆσαι, τὰς νύκτας εἰς πῦρ κατετίθει τὸ βρέφος
Verballed | κατετίθει | |
Subjekt | (implicit) |
Ptc. conj.
|
βουλομένη | αὐτὸ | ἀθάνατον | ποιῆσαι |
Direkte objekt | τὸ βρέφος | |
Adverbialled | τὰς νύκτας | εἰς πῦρ |
Konjunktion | δὲ |
Hold musen over spørgsmålstegnet for hjælp og over informationstegnet for en forklaring på syntaksen