Her øver vi først de grundlæggende begreber for syntaktisk analyse, så du har helt styr på de latinske og danske betegnelser. Vi tager også et par simple danske sætninger for at komme i gang. Når du har styr på disse, kan du videre til de deciderede øvelser i syntaktisk analyse med græske sætninger.
Match de latinske betegnelser med de danske
| Subjekt |
Grundled |
| Verballed |
Udsagnsled |
| Subjektsprædikat |
Omsagnsled til grundled |
| Direkte objekt |
Genstandsled |
Match de latinske betegnelser med de danske
| Objektsprædikat |
Omsagnsled til genstandsled |
| Indirekte objekt |
Hensynsled |
| Adverbialled |
Biled |
Analyser den danske sætning ved at hive ordene (som står i tilfældig rækkefølge nederst) op til det korrekte sætningsled
Hunden er sød
| Verballed |
er |
| Subjekt |
Hunden |
| Subjektsprædikat |
sød |
Musen driller altid katten
| Verballed |
driller |
| Subjekt |
Musen |
| Direkte objekt |
katten |
| Adverbialled |
altid |
Postbuddet giver aldrig hunden godbidder
| Verballed |
giver |
| Subjekt |
Postbuddet |
| Direkte objekt |
godbidder |
| Indirekte objekt |
hunden |
| Adverbialled |
aldrig |
Eleverne læste den spændende tekst på en levende måde
| Verballed |
læste |
| Subjekt |
Eleverne |
| Direkte objekt |
den spændende tekst |
| Adverbialled |
på en levende måde |